söndag 29 september 2013

Skåneresa

Vilken helg! Lördag, fantastiskt höstväder, sol och klar luft, kristallklar sikt. 
Äppelmarknaden i Kivik var trevlig och mycket fint att titta på och även smaka på. Två flickor satt och sålde stora fina äpplen, klar man måste köpa :) Sprang på Ulf från Landskrona, trevligt. Efter lunch fortsatte vi till den fantastiska stranden utanför Lödrup, mellan Sandhammaren och Kåseberga. Söndag, småvägar upp till Rörstånga och Söderåsen. Jag har bara åkt förbi tidigare men idag blev det av och jag gick en runda. Vackert når solen strilar ner genom bladverket på bokarna. Först var stigen lite för tillrättalagd men det ändrade sig längre in i dalen och bitvis riktigt stenig och brant, fin runda.













fredag 27 september 2013

Kylslaget

Calif packad, Kivik i morgon, äpplen. Tre dagar denna veckan har jag skrapat rutorna på morgonen, det kan bli lite småkyligt i morgon. Nu ångrar jag att jag inte skaffat någon "mössa" ännu. På för och efter säsong tror jag att det gör skilnad.





onsdag 25 september 2013

Sommar bilder

Jag fick dom här fina sommarbilderna med mail idag, ingen text var bilderna är tagna men det ser riktigt trevligt ut.


Skogsidyll



Många California på rad!

söndag 22 september 2013

Höstdagjämning

Jag fick skrapa is på vindrutan en morgon denna veckan, hösten är på väg. Trots det har denna Söndag bjudit på +16* , inte dåligt. Även att det kommer att finnas många fina dagar kvar att lufta Californian så är det några saker att tänka på. Jag tycker det är bra att tömma och ha båda tankarna tomma när temperaturen kan sjunka under nollan. Bättre att fylla tanken vid behov. Även kan man ha andra saker som innehåller vätska i bilen, bra att ha saker. Det kan vara bra att ta ur dom så dom inte blir förstörda eller rentav fryser sönder.

Nästa helg är det äppelmarknad i Kivik, vi besökte den förra året och planerar att göra det i år också. Österlen är fint på hösten.


Förra årets äppeltavla 

lördag 21 september 2013

Demokörd California

Kul, det var stort intresse för bilen och den bytte ägare redan igår.

onsdag 18 september 2013

Kul ekipage

Denna bild fick jag från Ben & Nicôle, de såg bilen på en camping i Österrike nu i somras.
Ägaren hade inte brist på fantasi, kul!
Jag tror att alla på campingen kom ihåg denna bilen.


tisdag 17 september 2013

Värme Californian

Jag fick en fråga om värmen i Californian som jag ska försöka svara på. Som standard sitter det två diesel drivna värmare monterade. Dom har två syften, den i motorrummet har som uppgift att hjälpa motorn att hålla rätt arbetstemperatur, denna värmaren värmer kylvattnet. Den moderna dieselmotorerna är så effektiva att de vid visa tillfällen inte bildar så mycket "spillvärme" att motorn håller rätt arbetstemperatur. Är inte temperaturen rätt ökar förslitningen och de skadliga utsläppen ökar. Denna värmaren startar när motorn behöver extra värme. Den går också att komplettera med en parkeringsvärmesats som man exempelvis använder för att värma kupé och motor innan man ska använda bilen. Antingen väljer man till det som fabriksutrustning när man beställer en ny bil eller efter monterar det på befintlig bil. Den andra värmaren är en luftvärmare, alltså inte inkopplad på bilens ordinarie värmesystem, den ska värma luften i bodelen på Californian. Hur man styr den går jag inte in på men den går mycket bra att använda för att värma upp bilens kupé innan resan också. Denna värmare värmer inte upp motorn. Värmarna är oberoende av varandra, kan köras var för sig eller tillsammans. Detta gäller svensk sålda bilar. 
Beroende på hur man har bilen parkerad kan man också komplettera den med en el-motorvärmare och en kupéfläkt. Där har det skett förändringar den senaste tiden, enligt min uppfattning har man idag inte samma verkningsgrad på el-motorvärmaren. Tidigare var det vanligaste monteringen att man tog bort en "frostplugg" och monterade värmarkroppen i motorblocket och direkt in i kylvattnet, vilket gav bra uppvärmning och liten spilleffekt. Varför det inte är så vanligt förekommande i dag vet jag inte. Vanligt nu är att man har en slangvärmare, alltså man kopplar en värmare på en av motorns kylslangar. Det andra alternativet är att fästa (limma) en värmare på utsidan av oljetråget. Om jag inte har fel så erbjuds slangvärmaren till Californian. Eftersom Californian har stor luftvolym tror jag det är svårt att få en eldriven kupéfläkt att räcka till för att värma kupén så jag skulle köra den tillsammans med dieselvärmaren för bodelen. Vad man gör för att förvärma motorn på vintern är en smaksak men skulle jag välja hade jag kompletterat med en el-motorvärmare och kört den parallellt  med värmaren för bodlen. Detta är min tolkning och som alltid läs den ofta bortglömda instruktionsboken.
Webasto värmaren som monteras i motorrummet.