Beroende på hur man har bilen parkerad kan man också komplettera den med en el-motorvärmare och en kupéfläkt. Där har det skett förändringar den senaste tiden, enligt min uppfattning har man idag inte samma verkningsgrad på el-motorvärmaren. Tidigare var det vanligaste monteringen att man tog bort en "frostplugg" och monterade värmarkroppen i motorblocket och direkt in i kylvattnet, vilket gav bra uppvärmning och liten spilleffekt. Varför det inte är så vanligt förekommande i dag vet jag inte. Vanligt nu är att man har en slangvärmare, alltså man kopplar en värmare på en av motorns kylslangar. Det andra alternativet är att fästa (limma) en värmare på utsidan av oljetråget. Om jag inte har fel så erbjuds slangvärmaren till Californian. Eftersom Californian har stor luftvolym tror jag det är svårt att få en eldriven kupéfläkt att räcka till för att värma kupén så jag skulle köra den tillsammans med dieselvärmaren för bodelen. Vad man gör för att förvärma motorn på vintern är en smaksak men skulle jag välja hade jag kompletterat med en el-motorvärmare och kört den parallellt med värmaren för bodlen. Detta är min tolkning och som alltid läs den ofta bortglömda instruktionsboken.
Webasto värmaren som monteras i motorrummet.
Tack, tydlig information!
SvaraRadera//Ben & Nicôle