söndag 14 augusti 2016

Stopp i avloppet

De sista dagarna på vår resa hade vi problem med dålig lukt från avloppet och jag hittade inte vad det var som gjorde detta. Nu har jag hittat problemet, det var stopp i avloppstanken så det går inte att tömma den. Vad jag inte kände till var att om gråvatten tanken är full så sitter det en säkerhets evakuering i överkanten på tanken som gör att gråvattnet rinner rakt ut. Vi körde alltså omkring med en överfull gråvatten tank, så det var inte kostligt att det var dålig lukt. 

Det var svårt att veta hur jag skulle få ut det instängda vattnet. Jag ställde bilen i en brant uppförsbacke så övre vattnet rann ut genom säkerhets evakueringen. Sedan lossade jag ingående slagen och förde ner en tunnare slang i tanken som fick fungera som hävert för att  tömma tanken. Det stora locket som går in i tanken satt hårt, jag gjorde ett verktyg för att lossa det, av ett ventilationsrör. Lossade och pluggade säkerhets evakueringen och spolade in vatten bakifrån i tanken, då släppte proppen. Efter att jag hade rengjort så var det bara att montera tillbaka allt igen och nu fungerar det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar