måndag 21 januari 2013

Wolfsburg

Fredag 18/1 2013, besök på Volkswagen fabriken i Wolfsburg. I denna fabrik tillverkar man idag modellerna Golf, Touran, Tiguan och Golf Plus. Det är nästan 10 år sedan jag besökte fabriken senast, så förväntningarna var stora. Den är svår att beskriva men jag tycker den är enorm! Med lite reservation för att jag kan ha misstolkat någon siffra men ändå! Tar man jämförelsen med vår svenska stolthet Volvo så tror jag att det var så att man på Hisingen minskade produktionen lite nu under hösten, man gick från 58 till 52 tillverkade bilar per dygn. Volkswagen fabriken i Wolfsburg producerar 3.800 bilar per dygn! Jag tror att det blir ca en ny Vw varje 18é sekund! Det kommer 700 långtradare med gods per dygn! Och för att förflytta sig inne i fabriken finns det över 5.000 cyklar! Detta är bara några data dom fastnade från guiden som körde det lilla tåg vi åkte med inne i fabriken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar